Sunday, April 16, 2006

Den Oförnuftiga Utbildningen

Det har existerat ett ideologiskt vakuum de senaste decennierna inom Svenskt utbildningsväsen, där en valhänt liberalism utan egentlig eftertanke låtit alla moraliska grundparametrar glida undan och istället tillåtit ett "laissez-faire" åt vissa typer av utbildningsinstitutioner som egentligen är djupt odemokratiska.

Att tillåta religiös indoktrinering i form av Kristendom eller Islam eller liknande former av religiöst tänkande under ett barns liv är rent paradigmmässigt detsamma som att tillåta "Kommunistskolor" eller "Anarkistskolor". Att utbilda små barn att tro på Jesu Uppståndelse är som att få barn att tro på Tomten, men utan att avslöja sanningen någonsin därefter. Sanningen, vilken är att det faktiskt saknas minsta bevis, tecken eller resonemang kring de religiösa ideologierna. Sanningen också att religiösa rörelser genom historien skapat enormt destruktiva konflikter mellan människor. Religion är per definition inte god, däremot är den irrationell.

Det farligaste, som också korrekt påpekats i många Humanistiska tidsskrifter, debattartiklar och nu senast av Mette Fjelkner, är den värderelativism som under falska förespeglingar likställer vitt skilda synsätt. Det går aldrig att jämföra Evolutionsläran med Skapelseberättelsen. Det är närmast sorgligt, men mänskligt, att en domstol i USA varit tvungen att förklara detta. Skall man tro på Skapelseberättelsen som fakta måste man förneka all vetenskaplig kommunikation per definition. Evolutionsläran är en form av medmänsklig kommunikation om logiskt tänkande, inhämtade upptäckter och ett rationell katalogiserande av vår empiriskt uppfattade tillvaro.

En religionsutbildning som tvingar (för det är ju effekten av att gå på en religiöst ledd skola) barn att acceptera religionen som högre än vetenskapen (dvs den mellanmänskliga kommunikationen som bygger på att undersöka verkligheten - tillsammans) skapar en mer uppdelad värld.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home