Friday, April 14, 2006

Politiskt Korrekt Feminismutmattning

Det är fascinerande att bevittna modevågor av olika slag i medier, i synnerhet de medier som smaklöst och vulgo-öppet stoltserar med reklamförsäljning som sin enda egentliga affärssidé. Jag syftar på Expressen, TV3 å 4 samt veckotidningarna och liknande medier. Det finns tidningar som går motsatt väg och jag vill påstå att även om jag kan skaka sorgset på huvudet åt den märkliga eller dåliga åsikten, måste jag respektera ambitionen.

Karin Eder-Ekman påtalar en del, en mycket tydlig och skändlig sådan av vår kära medias kretslopp. Det sunkiga är att det framgår så tydligt att de stackars skribenterna hungrar efter allt som de svagaste popstjärnedrömmare gör. Att vara allt det som publiken vill att man är. Den bästa av försäljare, den yttersta av spåkvinnor.

Personligen anser jag att feminism inte kan vara någon ideologi utan bara är en påminnelse om att människor vänjer sig vid förtryck för att överleva, och att man konstant måste påminna sig om sakernas verkliga tillstånd. Bara för att man inte aktivt förtrycker kvinnor betyder det inte att man är fri från skuld. Det tysta tillåtandet är vägen till många katastrofer.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home