Monday, April 17, 2006

TV-psykosen

Missförstå mej inte, jag fullkomligen älskar fantastiska TV-serier, tecknade filmer av hög klass, skandalöst kitschiga amerikanska hjältehistorier och svenska dystra dokumentärer med ensamma gamla farbröder på landet som dricker kaffe fem på morgonen till tickandet av en gammal klocka. Jag sitter och ropar högt åt nyheterna och garvar ihjäl mej åt Ulveson & Herngren eller "the Office".


Det spelar ingen roll. En av de mest intensiva perioderna i mitt liv var ändå de två veckor i min barndom då SVT var de enda kanalerna som fanns och dom strejkade. Det var en sommar. Plötsligt upplevde jag saker mer intensivt och tiden gick långsammare. Jag var inte längre så blasé vad gällde vardagliga ting. Jag vill påstå att media i form av dagstidningar, kvällstidningar, månadstidningar och TV gör oss riktigt avtrubbade. Samtidigt som vi vet så mycket mer om allt förpassas vardagsupplevelserna till en rubrik eller en notis, sådana vi sett förut och plikttroget upprörs över, men i bakhuvudet vet vi att vi inte kan uppröra oss för mycket. Det kommer igen imorgon eller nästa vecka. Och det har hänt förut.

Varför ska vi ha fler TV-kanaler i Sverige? Varför ska vi sponsra digitalTV när det inte finns något som helst behov av flera TV-kanaler. Dom vi redan har är hemska. SVT är förvisso världens bästa TV-kanal men det är ändå knark, mycket av vad som visas. Det hela är fullkomligt idiotiskt. Fler kanaler för att hålla arbetslösa, sjukskrivna och invandrare sysselsatta med något? Knappast. Dom har ju ingen reklampotential. Dom blir snarare ännu argare över sin utsatthet och sin uppenbara onödighet. Alla veckotidningar och gratisblaskor? Finns det ingen bra taktik mot överkonsumering av medier? Herregud, här sitter jag och raljerar över medier samtidigt som jag själv är en del av det. Ja, är det inte just det som är det värsta? Vi människor kan inte låta bli att engagera oss i saker som skrivs och visas. Det är mänskligt. Men det är också mänskligt att bli bedövad av allt överflöd. Jag vill inte bli bedövad. Men jag kan inte sluta kolla/läsa/skriva.

4 Comments:

At 7:37 AM, Anonymous Anonymous said...

jag håller med daj, gubbe!

 
At 3:33 AM, Anonymous Anonymous said...

jag sa att jag håller med dig! GUBBE!

 
At 1:37 PM, Anonymous Anonymous said...

du e snygg!

 
At 1:47 PM, Anonymous Anonymous said...

Ulveson & Herngren eller "the Office".
-helt rätt, det glädjer mig mkt att få höra det!!
/UBYMIC

 

Post a Comment

<< Home